Münafık kelimesi ;Tarla faresinin bir tehlike anında kaçmasını sağlamak üzere yuvası için hazırladığı birden fazla çıkış noktasının birinden girip diğerinden çıkması biçimindeki kök mânasından hareketle, münafık, dinin bir kapısından girip diğerinden kaçan çifte şahsiyetli kimse olarak tanımlanmıştır .Aynı zamanda Münafık ;İki yüzlü, araya nifak sokan ,ahdini bozan, yalan söyleyen, hıyanet eden ,görünüşte müslüman olup hakikatte kâfir ve islama  düşman olan kişi manasında kullanılır.

Kur an-ı Kerimde Bakara suresinin ilk üç ayetinde mü’minlerin özelliklerinden, sonraki iki ayette kâfirlerin özelliklerinden ve hemen ardından gelen on iki  ayette de  münafıkların özelliklerinden bahsetmektedir.

Münafıkların en bariz özellikleri   çok fazla  yemin etmeleri , yalan söze fazla başvurmalarıdır . Çünkü  kalpleriyle inanmadıkları hâlde inandıklarını söylemeleri bir yalandır. Bu yüzden  münafıklar insanlarca alametlerin en çirkini olan kizb (yalan) ile teşhir edilmişlerdir.Münafıklar menfaat ve çıkarlarına göre hareket ederler Müslümanlara karşı dıştan samimi görünürler.Hakikatte ise bu duygularında samimi değillerdir.Kendilerini mü'minlerle bir tutarlar . Oysaki ; Allah’a ve ahiret gününe inanmadıkları halde inandık diyenler, ıslah amacıyla yeryüzünde fesat çıkaranlar, inanan insanları beyinsizlikle, sefillikle itham edenler, müminlerin yanında hep iki yüzlü davrananlar yine münafıklardır. Yine bir kıyaslama yapacak olursak; Mümin, dini yerine malını feda eder, münafık ise malı uğruna dinini satar.Mümin iyilik işlemekle birlikte günahlarına ağlar,tevbe eder , münafık ise kötülük işlediği halde güler. Mümin günahını dağ gibi görüp üstüne düşeceğinden korkar, münafık ise burnunun üzerine konan ve hemen uçacak sinek gibi görür.  Münafıklar bırakın müminlerle kıyas edilmeyi ,neredeyse  kafirlerle dahi kıyas edilmeyecek kadar  kötü bir yol seçmişlerdir . Çünkü  İstihza(alay etme ), hud’a (aldatma), ikiyüzlülük, hile, kizb, riya gibi kötü ahlaklar münafıkta vardır. Kafirde o derece yoktur.Çünkü kâfirin durduğu yer ve müslümana karşı aldığı tavır bellidir. Müslümanlardan görünmez .Her yerde kinini ,öfkesini dile getirir.  Münafıklar cehennemde kafirlerden daha alt tabakada ,cehennemin en alt katında  azap çekeceklerdir. Aşikare bir surette münafıklığı çok kimseler tarafından tasdik edilmiş münafıkların cenaze namazları  dahi kılınmaz. Münafıklar meçhul ve kandırıcı oldukları için islam üzerine cinayetleri kafirlere  göre daha büyüktür. Çünkü harici düşman göründüğü için sağlamlığı ,cesareti artırır .Dahili düşman ise görünmediğinden ve bilinmediğnden cesareti azaltır ,kuvve-i maneviyeyi kırar . Fitne çıkarır . Örnek olarak  ise Uhud savaşı öncesinde   müslüman görünüşlü münafık olan Abdullâh bin Übey üç yüz kişilik kendi taraftarını alarak tekrar Medine’ye dönmesi üzerine bin kişilik İslam ordusundaki asker sayısı yedi yüze düşmüş ,müslümanlar   yedi yüz  kişilik orduyla Uhud savaşı’na katılmıştır.  

Münafıklar ehli kitaptan oldukları için şeytani bir zeka sahibi olup, daha  hilekar daha desiseci olurlar.. Çünkü dini değerleri çok iyi bilen birisinin münafıklığı daha derin daha aldatıcı olur. Din ile aldatığı için kendisini gizler .Kolay kolay kendini ifşa ettirecek hatalar yapmaz. .Sürekli müslümanların içinde vakit geçirdikleri için müslümanların her halinden  haberdar olurlar .Münafıklar çok iyi laf cambazlığı yaparlar, cerbezeleri vardır ve Münafıklar gözlerine hâkim olup istediği şekilde ağlayabilirler.Kolayca ağladıkları için inandırıcı olabilirler.Kendilerini masum gösterebilirler.Bu yüzden müslümanlara daha kolay zarar verebilirler.

Esasında   münafıklar bu iki yüzlü halleri ile Allah’ı c.c. kandırmak istemişlerdir.. Allah, c.c ise  ilmiyle onların bu haline  âlimdir. Peygamber-i Zişan da (a.s.m.) vahiyle vakıftır .Mü’minler ise imanın verdiği bir ferasetle onların hilelerini  sezmektedirler. Buna rağmen  münafıkların isimleri  aşikare bir şekilde ortaya çıkarılmamıştır. Çünkü; Bazı durumlarda  kötülük ifşa edilmezse tedricen zail olması ihtimali vardır .Münafıkların müslümanların ve imanın güzelliğini gördükçe tevbeye yönelme ihtimalleri vardır .Fakat şahısları tayin edilse ,kötülüğü yapan kimsenin hiddetini tahrik eder ,fenalığı daha fazla yapmasına sebeb olur . Bundan dolayı münafıklar isimleriyle açığa çıkarılmamışlardır .

Rabbimiz azapdan  başka  bir neticesi olmayan bu fiilden ve bu fiile yaklaştıracak her şeyden bizleri uzak tutsun.  Ve tüm alemi islam’ı münafıkların şerrinden muhafaza etsin . Amin.