banner710

banner600

banner534

11.04.2014, 23:35 1072

TEK YÖNLÜ İSLÂM ANLAYIŞIMIZ

 Anlayışlar ve düşüncelerin anlam kazanması için karşıtlarının olması, onlar değerlendirilirken bütüncül olarak incelenmesi elzemdir. İnsan hayatı, bütün olarak anlamlıdır. Mesela, bir insanın sadece iyi yönlerinden bahsederseniz yanlış anlama ve anlatma ihtimaliniz vardır. Çünkü insanın hem iyi hem de kötü yönleri olabilmektedir. Eğer sadece iyi veya kötü yönleri zikredilirse işte o zaman bilgi verdiğimiz kişileri yanlış yönlendirmiş olabilirsiniz.

Bir olay olduğunda, taraflar meseleyi kendi pencerelerinden anlatmaktadırlar. Ancak o meseleyi çözüme kavuşturacak olan hâkim her iki tarafı dinler ve sonuçta kararını verir. Eğer sadece birini dinlerse, bir tarafı mağdur duruma düşürecek bir karara imza atabilir. Dolayısıyla meselenin bütün yönlerinin ve taraflarının dinlenmesi ve dikkate alınması doğru bir sonuca giden en doğru istikamettir.

Günümüz Müslümanları olarak bizlerin İslâm anlayışı, bütünün parçalarının bir araya gelmediği, herkesin eline aldığı parçanın bütün olduğunu söylediği bir noktadayız. İslâm’ın sadece bir yönünü kendimize rehber edinip diğer yönlerini göz ardı ettiğimizin, İslâmi yaşantımızın farklı yönleri açısından birçok örneği mevcuttur.

Her yıl kutlu doğum haftası düzenlenmektedir. Diyanet işleri başkanlığının öncülüğünde yapılan programlarda belirli konuların üzerinde durulduğu, Hz. Peygamber’in özellikle merhamet yönünün anlatıldığı bilinmektedir. Mutlaka Allah Rasûlü bir rahmet peygamberidir. Ancak Allah Rasûlü, sadece rahmet Peygamberi değildir. O’nun rahmet Peygamberi olmasının dışında, bir devlet başkanı, bir lider, bir aile reisi, bir dede, bir baba, bir yargıç, bir arkadaş, bir yoldaş vs. olduğunu göz ardı etmekteyiz. Merhamet yönüne vurgu yapılması, belki de Peygamberi sevdirme adına tercih edilen bir yoldur. Ancak şunu bilmek gerekir ki, bir kişi sadece bir yönden ibaret olamaz. Nitekim Allah Rasûlü de, kendisinin “Hem rahmetin hem de savaşların Peygamberi” (Ahmet b. Hanbel, Müsned, IV, 395) olduğunu ifade etmektedir. Bu hadiste, Peygamber dilinden kendisinin aslında nasıl değerlendirilmesi gerektiğine bir işaret vardır.  Hz. Peygamber, yeri gelmiş merhametli olmuş yeri gelmiş en sert kararları almıştır. Mesela, hendek savaşında beraber Medine’yi savunma anlaşması yapılan Beni Kureyza Yahudileri Müslümanları arkadan vurmuşlardı. Allah Rasûlü, savaştan sonra onların cezasını vermişti. Müslümanların arasına fitne sokmayı amaçlayan ve münafıklar tarafından yapılan Mescid-i Dırar’ın yıkılması da bu kabildendir. Bunun gibi onlarca örnekte Allah Rasûlü’nün Müslümanların bekası ve dinin kaim olması için gerekli olan kararları almaktan çekinmemiştir. Dolayısıyla Müslümanlar olarak bizler, Hz. Peygamberi tek yönlü değil, bütüncül olarak görmek, hayatın her alanına dair mesajlarını anlamak ve yaşamak durumundayız.

İslami anlayışımızda tek yönlü anlatımlardan birisinin de Allah Teâlâ hakkında yapıldığına şahit olmaktayız. Çocukların bir şeylerden sakındırılmasında, korkutulmasında Allah taş yapar, Allah çarpar gibi ifadeler dillerimizden dökülmektedir. Belki tarihi süreçte azgınlaşan milletlerin başlarına gelenlerden hareketle Allah taş yapar veya çarpar ifadeleri dillere yerleşmiştir. Ancak, bu durum, Allah Teâlâ’nın yarattıklarına karşı muamelesini yansıtmamaktadır. Allah Teâlâ, dünya hayatını bir imtihan alanı yapmış, imtihanı güzel geçirenlere cennetini, kaybedenlere ise cehennemini işaret etmiştir. Küçük dimağlara Allah çarpar veya taş yapar ifadesiyle öğretilen Allah anlayışı sağlıklı bir öğretim metodu değildir. Onun yerine, Allah’ın iyileri sevdiğini,  kötü olanları sevmediğini söylemek, o çocuğun belki de iyi bir insan olmasına vesile olacaktır. Allah’ın insanları cezalandıran biri olarak anlatmak, çocukların devamlı ceza veren, merhamet etmeyen bir yaratıcı düşüncesinin beyinlerine yerleşmesine belki de hayatı boyunca çıkmamasına vesile olacaktır.

Tek yönlü din anlayışımızın diğer bir tezahürünü ise cennet anlatımlarında görmekteyiz. İkili sohbetlerde veya camilerdeki vaazlarda, devamlı cennetin anlatılması doğru bir İslam anlayışı değildir. Cennetin cennet olarak değer kazanması cehennemin olmasıyladır. Bir şeyin değeri zıttının olmasıyla anlaşılacaktır. Cenneti anlatırken cehennemin niçin olduğundan bahsedildiğinde cennetin değeri daha iyi anlaşılacaktır. Kuran-ı Kerim’e bakıldığında, cennet cehennemle, mağfiret azapla, sevap günahla, iyi kötüyle vs. anlatıldığı tespit edilmektedir. Sadece cenneti anlatmak, Müslümanların belki de nasıl olsa cennete gireceğim diyerek dini konularda gevşemesine sebep olabilecektir. Dolayısıyla cennet anlatılırken cehennemden de bahsedilmesi İslâm’ı bir bütün içinde anlamaya sevk edecektir.

Tek yönlü İslâm anlayışımızın ortaya çıktığı diğer bir alan dini gruplar ve mezheplerdir. Dini gruplarımızın sadece kendi kitap, dergi ve malzemelerinde nakledilenlerin en doğru bilgi olduğunu ifade etmeleri sanki kendi dışındakilerin yanlış olduğu anlayışını meydana getirmektedir. Türkiye’deki dini grupların her birinin özellikle takip ettikleri eserler bulunmaktadır. Birebir konuşmalarda en doğru bilgilerin kendi kitaplarında olduğunu söylemektedirler. Ellerinde bulunan kitapların da bir insan tarafından yazıldığını, dolayısıyla yanlışların olabileceğini ise göz ardı etmektedirler. Bir kitabın, dinin bütün değerlerini içine aldığını söylemek ise bilgisizlikten başka bir şey değildir. Bir Müslüman, sadece elindeki kitapla değil, dini anlatan başta Kur’an-ı Kerim ve hadisler olmak üzere onları açıklama konumunda olan diğer bütün eserleri hedefe almalıdır.

Bugün her bir Müslümanın ameli ve itikâdî takip ettiği bir mezhebi bulunmaktadır. Müslümanlar, söz konusu mezheb imamlarının fetvalarını takip ederek ibadetlerini şekillendirmektedirler. Burada problemli olan durum, takip ettiği mezhebin dışındaki mezhepleri takip eden bir başka şahsı gördüğünde onların farklı bir dinin mensupları olduğunu fehmetmesidir. Bir mezhep ve imamı, dinin hükümlerini Kuran ve hadislerle anlamaya çalışmaktadır. Bir ayet ve hadisi farklı anlayan ve bu şekilde farklı bir mezhebi meydana getirenleri de öncelikle bir Müslüman olarak tanımak ve anlamak gerekmektedir. Her bir mezhep, dinin tamamı bendedir diyemez. Bütün mezhepler dinin bütünü temsil eden ana damarlarıdır. Bilinmelidir ki, onlarda meydana gelen farklı uygulamaların her birinin Allah Rasûlü’nün hayatında numunesi vardır.

Hem dini hem de dünyevi konularda parçacı bir yaklaşımdan ziyade, parçaların bir araya geldiği bütünü görmemiz gerekmektedir. Söz konusu olan mesele din ise, bu daha da önem arz etmektedir. Ben Müslümanım diyenler bile dini yaşamı zaman zaman göz ardı etmeyi yeğlediği bugünde, İslâmi anlayışımızı kontrol etmenin gerekliliği oradadır. Dünya nimetlerinin arasında ahireti sadece güzellik boyutunda görmek bizi yanıltabilir. Sadece dünya nimetlerini, cenneti, iyi amelleri vs. görmek önümüzdeki ağaçtan arkadaki ormanı görememeyi anlatmaktır. Dolayısıyla ortaya çıkan İslâm anlayışı eksik kalacaktır.

Yorumlar (1)
Bu Kin ve Nefret Niye ? 7 yıl önce
dini gruplar,tarikatlar,cemaatlar......deyip duruyorsun. sanki sen en doğru,onlar yanlış. unutma ! boynunda şeytanın yuları olduğu halde,kendini özgür zannedip özgürlük türküleri söyleyen bir sürü insan var. sözlerini vicdanın mı yoksa nefsin mi onaylıyor. selametle.
banner706
24°
açık
Günün Anketi Tümü
Sizce Sinop için hangi projenin yapılması daha önemli?
Namaz Vakti 20 Haziran 2021
İmsak 02:51
Güneş 04:57
Öğle 12:46
İkindi 16:48
Akşam 20:25
Yatsı 22:21
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 40 84
2. Galatasaray 40 84
3. Fenerbahçe 40 82
4. Trabzonspor 40 71
5. Sivasspor 40 65
6. Hatayspor 40 61
7. Alanyaspor 40 60
8. Karagümrük 40 60
9. Gaziantep FK 40 58
10. Göztepe 40 51
11. Konyaspor 40 50
12. Başakşehir 40 48
13. Rizespor 40 48
14. Kasımpaşa 40 46
15. Malatyaspor 40 45
16. Antalyaspor 40 44
17. Kayserispor 40 41
18. Erzurumspor 40 40
19. Ankaragücü 40 38
20. Gençlerbirliği 40 38
21. Denizlispor 40 28
Takımlar O P
1. Adana Demirspor 34 70
2. Giresunspor 34 70
3. Samsunspor 34 70
4. İstanbulspor 34 64
5. Altay 34 63
6. Altınordu 34 60
7. Ankara Keçiörengücü 34 58
8. Ümraniye 34 51
9. Tuzlaspor 34 47
10. Bursaspor 34 46
11. Bandırmaspor 34 42
12. Boluspor 34 42
13. Balıkesirspor 34 35
14. Adanaspor 34 34
15. Menemenspor 34 34
16. Akhisar Bld.Spor 34 30
17. Ankaraspor 34 26
18. Eskişehirspor 34 8
Takımlar O P
1. Man City 38 86
2. M. United 38 74
3. Liverpool 38 69
4. Chelsea 38 67
5. Leicester City 38 66
6. West Ham 38 65
7. Tottenham 38 62
8. Arsenal 38 61
9. Leeds United 38 59
10. Everton 38 59
11. Aston Villa 38 55
12. Newcastle 38 45
13. Wolverhampton 38 45
14. Crystal Palace 38 44
15. Southampton 38 43
16. Brighton 38 41
17. Burnley 38 39
18. Fulham 38 28
19. West Bromwich 38 26
20. Sheffield United 38 23
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 38 86
2. Real Madrid 38 84
3. Barcelona 38 79
4. Sevilla 38 77
5. Real Sociedad 38 62
6. Real Betis 38 61
7. Villarreal 38 58
8. Celta de Vigo 38 53
9. Granada 38 46
10. Athletic Bilbao 38 46
11. Osasuna 38 44
12. Cádiz 38 44
13. Valencia 38 43
14. Levante 38 41
15. Getafe 38 38
16. Deportivo Alaves 38 38
17. Elche 38 36
18. Huesca 38 34
19. Real Valladolid 38 31
20. Eibar 38 30
banner637