'Evrim Teorisi' Üzerinden Derinlik Tartışması


            Buradan çıkan sonuç ise genellendiğinde öğüt verici mahiyette.İlki, bir dine inananların inançlarının esasına hakkı ile vakıf olmadıkları yönünde.Bu noktada daha garip olanı, temel kaynaklardan bilgi üretilemediği gibi, geçmişte üretilen bilgiden de yoksun olduğumuz gerçeği.İkinci grubun durumu ise ilk grubtan bağımsız olarak izah edilemez.Din ve yaşam tasavvurlarını bu kadar yüzeysel biçimde ortaya koyan kesim, karşıtlarını da benzer niteliksizlikler üzerine inşa etmektedirler.Tezini olması gereken düzeyde ortaya koyamayan kesimin karşısına daha sağlıklı bir antitez konamaz.Sürecin işleyişi ise bize sağlıksız sonuçlar üretir, aynı içine düştüğümüz fasit dairede olduğu gibi.

           Söylenecek en son söz ise, inanç sahibi iyi niyetli kesim de, ülkesi ve halkının sorunlarına çare üretmek için farklı arayışlara giren kesim de, savundukları kadar reddettikleri şeyleri nitelikli bir bilgiye dayandırmak zorundadır.Bir konuyu savunan bir şey biliyorken, bir konuyu reddeden iki şey bilmek zorundadır.Zira hem savunulanın eksik ve yanlışlığını, hem de önerilenin daha düzgün olduğunu ortaya koyacak ikna edici bir pozisyonun sahibi olmalıdır.Ortaya konulan şeylerin doğruluğu, kişilerin, fikirlerin, dönemlerin kutsanıp istismarına dayanmamalıdır.Savunulan veya reddedilen her şey, ait olduğu ilmi disiplin içinde sonuçlanmalıdır.